پله ها
پله ها

آشنایی با ویژگی ها و درآمد شغل مشاور املاک

شغل مشاور املاک
یک بنگاه املاک و مستغلات نوعی بنگاه تجاری است که در حوزه تجارت املاک و مستغلات فعال بوده و در این حوزه به فروشندگان و خریداران در خصوص قیمت گذاری و تنظیم و تدوین قرارداد های مربوطه، راهنمایی و مشاوره ارائه می نماید. کارگزار املاک و مستغلات یا یک مشاور املاک و مستغلات، شخصی است که نماینده فروشندگان یا خریداران املاک و مستغلات است. اگرچه ممکن است یک کارگزار به شکل مستقل هم کار کند، اما مشاوران معمولاً تحت پوشش یک کارگزار مجاز، به عنوان نماینده مشتریان کار می‌کنند. کارگزاران و مشاوران، از طرف دولت مجوز دارند که در خصوص قراردادهای فروش مذاکره کنند و اسناد لازم برای انعقاد تراکنش‌های ملکی را مدیریت نمایند. در آمریکای شمالی، برخی از کارگزاران و مشاوران، عضو انجمن ملی مسکن (NAR) هستند که بزرگ‌ترین انجمن تجاری در این صنعت می‌باشد. اعضای NAR طبق اصول و قواعد اخلاقی موظف هستند که بر زیر و بم الزامات حقوقی دولتی مسلط باشند تا بتوانند در راستای منافع مشتری کار کنند. معمولاً به خریداران و فروشندگان توصیه می‌شود که با یک مشاور املاک حرفه‌ای و مجوزدار مشاوره کنند.

به‌طور کلی، کارگزاران املاک و مستغلات یا مشاوران املاک، به چهار دسته تقسیم می‌شوند:

مشاوران فروشنده، مالکان معمولاً با این دسته از مشاوران تماس می‌گیرند تا برای بازاریابی ملک خود برای فروش یا اجاره، به آنها کمک کنند.
مشاوران خریدار، کارگزاران یا فروشندگانی هستند که به خریداران برای خرید ملک کمک می‌کنند.
مشاوران دو طرفه در یک معامله، هم به خریدار و هم به فروشنده کمک می‌کنند. یک کارگزار املاک و مستغلات به منظور محافظت از صحت مجوز خود، موظف است به هر دو طرف (خریدار و فروشنده) یک مشاوره صادقانه و منصفانه ارائه کند و بایستی از دو طرف درخواست کند که یک قرارداد نمایندگی دوطرفه امضا کنند. معمولاً، قوانین و مقررات خاصی برای مشاوران دو طرفه اجرا می‌شود، به خصوص دربارهٔ قیمت مورد مذاکره. در شرایط نمایندگی دو طرفه، بیشتر احتمال دارد که تضاد منافع رخ دهد که معمولاً منجر به از دست رفتن وکالت هر دو طرف می‌شود. قوانین دولتی کشورها با هم متفاوت است و هر یک به شکلی نمایندگی دوطرفه را تفسیر می‌کنند و بعضی کشورها دیگر این مسئله را مجاز نمی‌دانند. در برخی کشورها، نمایندگی دو طرفه را می‌توان در شرایطی به کار برد که یک کارگزاری (نه یک مشاور) هم نماینده خریدار و هم فروشنده باشد. اگر یک مشاور از کارگزاری یک خانه برای فروش داشته باشد و یکی دیگر از مشاوران همان کارگزاری، یک قرارداد کارگزاری خریدار با یک خریدار داشته باشد که مایل به خریدن آن ملک باشد، نمایندگی دو طرفه اتفاق می‌افتد.
کارگزاران معاملات نوعی محدود از نمایندگی برای خریدار و فروشنده به همراه دارد اما بدون الزامات و تعهدات محرمانه. کارگزاران معاملات حین انجام معاملات به خریداران، فروشندگان یا هر دو کمک می‌کنند، بدون آن که نماینده منافع هیچ‌یک از طرفین باشند. این کمک‌ها همان اسناد قانونی هستند که برای یک توافقنامه میان خریدار و فروشنده و چگونگی نقل و انتقال یک ملک خاص، وجود دارد.
یک کارگزار املاک و مستغلات، معمولاً برای تکمیل موفق یک فروش، کمسیون املاک دریافت می‌کند. در مناطق مختلف آمریکا، در صورت ارائه خدمات کامل کارگزاری، این کمیسیون رِنجی بین ۵ تا ۶ درصد از قیمت فروش ملک را دارد، اما این درصد در ایالات و حتی مناطق متفاوت است. این کمیسیون را می‌توان با سایر کارگزاران یا مشاوران املاک که در معامله مشارکت داشته‌اند، تقسیم کرد. کارگزاران با دستمزد ثابت و کارگزارانی که برای خدمات دستمزد می‌گیرند، ممکن است بسته به نوع خدمات پیشنهادی، دستمزد بسیار کمتری دریافت کنند.

در ایالات متحده، کارگزاران و فروشندگان املاک، نه توسط دولت فدرال بلکه توسط هر ایالات مجوز می‌گیرند. هر ایالات یک «کمیته» املاک دارد که بر کارگزاران و مشاوران املاک نظارت داشته و به آنها مجوز می‌دهد. به عنوان مثال، برخی ایالت‌ها فقط به وکلا اجازه می‌دهند که اسناد مربوط به انتقال ملک حقیقی را تهیه کنند. در حالی که سایر ایالات به مشاور املاکی که مجوز داشته باشد نیز این اجازه را می‌دهند. قوانین ایالتی وجود دارد که نوع رابطه‌ای که ممکن است میان مشتریان و مجوزداران املاک وجود داشته باشد را تعریف می‌کند، و همچنین وظایف حقوقی مجوزداران املاک که بتوانند با استفاده از آن، به مشتریان و مردم خدمات ارائه دهند.

قرارداد مکتوب
برای یک توافق‌نامه میان کارگزار و مشتری، مهم است که یک سند قانونی که به شکل شفاف نوشته شده‌است، وجود داشته باشد تا از هر دو طرف محافظت شود. اگر طرفین فقط یک توافق شفاهی داشته باشند، احتمال اینکه مناقشه‌ای دربارهٔ قرارداد و چگونگی فروخته شدن ملک رخ دهد بیشتر است.

آموزش در حوزه املاک و مستغلات
برای کسب مجوز، اکثر ایالت‌ها متقاضی را ملزم می‌کنند که یک حداقل ساعت کلاس درسی جهت مطالعه قوانین املاک و مستغلات را بگذارد تا بتواند در آزمون مجوز شرکت کند. چنین آموزش‌هایی اغلب توسط شرکت‌های املاک یا توسط شرکت‌های آموزش تأمین می‌شود که هر دو آنها معمولاً موجز آموزش چنین دوره‌هایی را در ایالت مذکور دارند. دوره‌ها به گونه‌ای طراحی شده که مجوزدار جدید را برای جنبه‌های حقوقی عمل انتقال ملک آماده سازد تا بتواند از آزمون کسب مجوز دولتی عبور کند. [1]

عوامل موثر بر درآمد در شغل مشاور املاک:

1- حفظ مشتریان بالفعل و یافتن مشتریان بالقوه
مشتریانی که با آنها در زمینه املاک به معامله ای رسیده ایم ، افرادی هستند که به صورت مستقیم با مجموعه ما وارد ارتباط شده و نتایج آن را دیده اند بنابراین ایجاد فکر و خاطره ای با اعتبار از کسب و کار ما در ذهن آنها می تواند سبب شود که ما جز اصلی گزینه هایی باشیم که به ما دوباره مراجعه خواهند نمود و یا ما را به دوستان و آشنایانشان معرفی خواهند کرد.

2- ایجاد ارتباط موثر
ارتباط با افرادی که در زمینه شغلی ما در حال فعالیت هستند گزینه ای مناسب برای ارتباط مستمر می باشند و همچنین افرادی که به کسب و کار ما مراجعه میکنند می توانند در ارتباط با آنها به نتیجه لازم دست پیدا کرد.

3- بررسی عوامل فروش
عواملی که می تواند در فروش تاثیر بگذارند را به خوبی بشناسید و املاکی در دست شماست تحت تاثیر عوامل مختلف میتواند در جذب مشتری و رسیدن به فروش اثر بگذارند.

4- ارائه حساب شده خدمات و کالا
معرفی خدمات املاک ما به صورت کامل به مشتریان سبب میشود آنها تا حدود زیادی از روال کار انجام شده آگاه شده با اطمینان بیشتری اقدام به انجام معامله نمایند.

5- مشتری مداری
رسیدگی به انتقادات و پیشنهادات مشتری و جلب رضایت مشتری سبب میشود مشتری با اطلاع کافی و خیال راحت به انجام معامله در کسب و کار ما بیاندیشد.

6- مدیریت نهایی مراحل فروش
در هر فروشی باید مدیریت جامعی بر فرآیند نهایی سازی انجام گیرد تا دیگر نیازی به بازنگری و انجام مراحل تکراری و پردردسر نباشد.

7- ایجاد مشتری وفادار
مشتری وفادار یعنی گنجی تمام نشدنی که باعث میشود هر چه بیشتر پولدار و خوشنام باشید آنها سرمایه اصلی کسب و کار شما هستند که بدون اینکه شما هزینه ای کنید برای شما تبلیغات کنند.

8- تبلیغات مستمر کسب و کار
تبلیغات در اولویت کسب و کار شما باید باشد به خصوص مشاغلی که تازه وارد بازار رقابتی و در حال تغییر می شوند.

9- افزایش و بروزرسانی اطلاعات و دانش
دانش کافی در زمینه شغل مورد فعالیت میتواند خیال ما را از اشتباه حداقلی در فروش و جذب مشتری بالا ببرد.

10- مطالعه بازارهای جدید
همیشه برای توسعه فروش و بازار هدف خود در تلاش باشید که اگر در نهایت موفق باشید میتوانید روی افزایش چشمگیر درآمد خود حساب باز کنید.[2]

منابع :
1- ویکی پدیا
2- پله ها

منتظر حضور و نظرات شما در بازار آنلاین پله ها هستیم.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *